2 1

Na našem je tržištu još uvijek uvriježeno mišljenje da je angažirati dizajnera za uređenje interijera stvar luksuza i prestiža, te da je to preskupo i nepotrebno ako si uređuješ stan samo za sebe, apartman za turiste ili mali kvartovski kafić.

Kao što sam već pisala u članku Zašto se isplati angažirati dizajnera interijera? niz je argumenata u prilog tomu da je to ipak isplativo, neovisno o veličini projekta. A osim toga činjenica je i to da dizajnera ili dekoratera možete angažirati do mjere koja odgovara Vašem raspoloživom budžetu. Primjerice, ako ne trebate 3D vizualizacije – one tada zaista nisu nužni dio projekta i nema smisla trošiti velik novac na njih.

DIZAJNER DETEKTIV

U svakom slučaju, dizajneri su ti koji moraju pažljivo utvrditi koje su zapravo potrebe i ciljevi klijenata, te otkriti što je to što klijenti žele, čak i onda kada ni oni sami ne znaju što žele. To znači da pored očito potrebnih kreativnih sposobnosti, dizajneri trebaju biti dijelom i psiholozi, sociolozi i imati čak malo detektivskog duha. Zbog toga je naš posao uvijek zanimljiv, pun spoznaja, učenja... a nerijetko se sa klijentima toliko upoznamo da ostanemo u vrlo dobrim odnosima i nakon dovršetka projekta.

DIZAJNERSKI PROCES

Kako bih Vam približila sam dizajnerski proces, opisat ću ga kroz tri osnovne faze:

2 2

1. ISTRAŽIVANJE i ANALIZA

Inicijalna faza dizajnerskog procesa uključuje prikupljanje podataka o projektu, klijentovim potrebama i željama. Cilj je u ovoj fazi utvrditi prirodu projekta, širinu potrebnih usluga od dizajnera, te s jasnoćom razjasniti što klijent od koje usluge konkretno dobije: koju dokumentaciju, koje informacije, te po kojoj cijeni. U tu svrhu koristimo već pripremljene upitnike i standarde pomoću kojih vrlo brzo možemo usmjeriti sastanak u konstruktivnom smjeru. Vrlo je korisno i to da se postojeći objekti već u ovoj fazi pogledaju i procijene situacije na terenu.

2. KONCEPTUALNO i IZVEDBENO RJEŠENJE

Koristeći podatke prikupljene u prvoj fazi, dizajneri razvijaju kreativno rješenje, tj. nude ideje kako odgovoriti na potrebe klijenta.  U ovoj fazi koriste se vrlo jednostavne vizualne tehnike kojima prezentiramo kreativna rješenja uređenja prostora. Ti materijali nisu tehnički detaljni i specificirani u svim elementima kao što će to biti u kasnijoj fazi dizajnerskog procesa, već služe tome da se klijentu predoči koncept uređenja, ideje oko stila uređenja, ugođaja prostora… Obično su tu uključeni i ne-detaljni, preliminarni tlocrti sa razmještajem namještaja, koji će se detaljno dovršiti do kraja ove faze. Ponekad će dizajner doći do dvije ili možda čak tri opcije koncepta, no ono što je najvažnije je da na kraju ove faze klijent i dizajner dođu do suglasnosti i potvrde onog rješenja koje klijentu najviše odgovara.

U daljnjoj fazi rada, dizajner će detaljno razraditi odabrani koncept uređenja. Nerijetko će se u ovoj fazi klijenti više puta morati sastati sa dizajnerom, možda će dizajner morati pripremiti uzorke materijala, 3D prikaze i sl., no na kraju ove faze klijent će dobiti dokumentaciju pomoću koje će moći i sam provesti implementaciju projekta.

Ovisno o ugovorenom paketu usluga, izvedbena dokumentacija može sadržavati:

  • Tlocrtno rješenje organizacije prostora i rasporeda namještaja
  • Nacrti kuhinje i kupatila, te eventualnih posebno dizajniranih elemenata namještaja – tlocrtno i u pogledu
  • Plan rasvjete sa naznačenim strujnim krugovima, te rasporedom prekidača i utičnica
  • Vrste podnih i zidnih obloga, kolor kartu sa naputcima ili specifikacijom boja na zidovima
  • Naputke ili specifikaciju tekstila koji se koriste za dekor – materijali i boje
  • Naputke ili specifikaciju opreme i namještaja – materijali, dimenzije, boje
  • Procjene troškova

Ovisno o raspoloživom budžetu kojeg je klijent namijenio za trošak dizajnera, dokumentacija može biti više ili manje detaljna, tj. – može biti sastavljena u vidu smjernica pomoću kojih će klijent bez puno lutanja moći sam organizirati radove i odabrati opremu i namještaj, ili može sadržavati specifikaciju i troškovnik radova i opreme prema prijedlozima dizajnera.

3. IMPLEMENTACIJA PROJEKTA

Ukoliko se sa dizajnerom ugovori i implementacija, tada to znači da će dizajneri koordinirati kompletnu izvedbu projekta uređenja, surađujući sa arhitektima, projektantima, instalaterima, itd. Većina dizajnera surađuje sa čitavim timom stručnjaka, ali i dobavljača opreme i namještaja, te već ima svoju mrežu suradnika s kojima može izvesti projekt do kraja.

Na kraju ove faze dizajner će se pobrinuti da je svaki element njegova dizajna na svom mjestu, te da je sve u skladu sa željama i potrebama vlasnika.

2 3